Huidklachten en darmgezondheid

Bij de huid waarbij ontsteking regelmatig een rol speelt zoals bij acne, eczeem, psoriasis of rosacea, is de bacteriebalans aan het huidoppervlak (de huidflora) verstoord. De zuurgraad (ph-waarde), de talgproductie, de huidbarrière werking en/of de hydratatie zijn uit balans en kunnen niet meer optimaal hun werk doen. Zelfs gezonde bacteriën kunnen dan klachten veroorzaken. Een groei van acne kan dus een gevolg zijn van deze disbalans.

Goede huidbacteriën zijn belangrijk voor ons. Zij zorgen ervoor dat bacteriën die je ziek maken en andere indringers geen kans maken.  Deze huidflora bestaat uit o.a. bacteriën, schimmels, zuren en vetten. Dit geldt ook voor je spijsverteringsstelsel. De flora in je darmen bestaat net zoals de huidflora, uit bacteriën die ons beschermen tegen overgroei van schadelijke bacteriën en schimmels.

Er zijn inmiddels talloze aanwijzingen uit onderzoek dat het darmstelsel grote invloed uitoefent op de balans in ons lichaam. Je immuunsysteem raakt verstoord en geeft onder andere huidproblematiek, als je niet goed zorgt voor je darmflora. De goede bacteriën in het lichaam noemen we ook wel probiotica. Deze goede bacteriën leveren een positieve bijdrage aan een goede darmwerking en een mooie huid. Uit vele onderzoeken komt naar voren dat een relatie met darm en – onder andere- huidklachten niet onwaarschijnlijk is. Voeding speelt een veel grotere rol dan we denken. Je immuunsysteem wordt erdoor getriggerd dan wel versterkt.

We kunnen goede darmbacteriën toedienen -zelfs in de vorm van een huidverzorgingsproduct- of een supplement om in te nemen. De voedingsbodem van de darmbacteriën noemen we prebiotica. Dit zijn onverteerbare voedingsvezels of koolhydraten zoals fructo-oligosachariden, insuline, pectines, resistent zetmeel en glucanen. Dit zit in bepaalde groente, fruit en graanproducten. Dit zijn geen levende bacteriën, maar ze bevorderen wel de groei van probiotica of goede bacteriën. Met dit doel wordt het dus zelfs soms aan cosmetica toegevoegd. Als we nu gaan kijken wat we van buitenaf kunnen doen om extra weerstand te geven aan de huidflora, dan is het goed om de zuurgraad te verlagen. Door goede bacteriën aan te brengen maken de ziekmakende bacteriën minder kans. Een crème kan dan dus van buitenaf de huidflora positief beïnvloeden. Wil je meer weten wat je kunt gebruiken als prebiotische crème, vraag dan advies aan ons.

Van binnenuit kunnen we deze balans ook helpen te herstellen. We kunnen probiotica innemen door middel van poeder- of pilvorm. In de literatuur lezen we steeds meer dat probiotica als reset kan dienen van de bacteriën. Hier is het heel zinvol om de voeding in het plan mee te nemen. Bij het herstellen van flora in de darmen en de huid is er tevens minder snel groei van de acnebacterie. Bij grotere klachten, bijvoorbeeld snel buikpijn, schimmel of jeuk, kan het nodig zijn om eerst de rust terug te brengen in het spijsverteringsstelsel, het eerst te stabiliseren.

Bij Triaderm kun je voor een voedingsconsult terecht bij Anne van Diem; zij is zowel huidtherapeut als orthomoleculair voedingsadviseur. Op deze manier kan binnen enkele consulten de weg naar een gezondere, uitgebalanceerde voeding gevonden worden, met vaak al een verbetering van zowel de algemene energie als de huid.

Bij Karin van Oirschot (natuurgeneeskundige, tevens werkzaam bij Triaderm) is het mogelijk om uit te zoeken of er daadwerkelijk een disbalans in het lichaam aanwezig is. Zij doet dit door middel van meridiaanonderzoek, met electro-acupuntuur (bioresonantie). Op deze manier worden de stoorvelden op de energiebanen (meridianen) in het lichaam bekeken. Een achterliggende oorzaak van bepaalde klachten kan zo bepaald worden. Als dit is uitgezocht, krijg je een gedegen advies en  kan er gekeken worden welke stappen er het beste genomen kunnen worden.

Ook is een traject mogelijk bij een darmtherapeut; dit zijn langdurige trajecten met diverse onderzoeken waarbij er gemeten en aangepast wordt net zolang er echte darmgezondheid is aangetoond. Dit zit niet in het aanbod van Triaderm maar we kunnen wel doorverwijzen.

Tips om met voeding de goede bacteriën in balans te houden:

  • Eet zo min mogelijk slechte (dus snelle) koolhydraten en laat alcohol achterwege
  • Gluten en melkproducten zijn minder goed verteerbaar en geven snel klachten
  • Drink voldoende water, minimaal 1.5 liter per dag
  • Kies liever voor goede vetten en liever geen verzadigde vetzuren.
  • Voeg groente en fruit toe aan je eetpatroon. In felgekleurde groente en fruit zitten antioxidanten. Vooral bosfruit is erg rijk aan antioxidanten. Neem dagelijks blauwe bessen, frambozen, of kersen en wissel dit af met ander fruit zoals granaatappel, bananen, peren of appels. Eet niet direct grote hoeveelheden fruit, want fruit bevat ook suikers die bij teveel ervan een negatief effect op je darmflora en huid kunnen hebben.
  • Uiteraard is het belangrijk om te zorgen dat je voldoende slaapt en er een mooie balans tussen inspanning, beweging en ontspanning hebt.

Meer weten? Neem contact met ons op of maak een afspraak!