ZONFEITJES opgesomd

Wist je dat….

  • Verbranding van de huid voor het 21ste levensjaar het aller-schadelijkst is?! Dit verdubbelt het risico op melanoom, de gevaarlijkste vorm van huidkanker
  • 90% van alle huidkanker wordt veroorzaakt door de zon?
  • Huidkanker de meest gediagnosticeerde vorm van kanker is? Bij 18% van alle mensen die in een jaar kanker krijgen, gaat het om een vorm van huidkanker.
  • Bij basaal- en plaveiselcelcarcinomen niet meer preventief tegen de zon te beschermen is? De celbeschadiging is al in de vroegere jaren ontstaan. Bij melanoom is dit zeker nog wel het geval, elke verdere zonverbranding verhoogt het risico.
  • Bijna 95% van alle UV-straling die de aarde bereikt UVA is? Het overige is de UVB
  • UVA dieper doordringt dan UVB en zorgt voor huidveroudering en celschade door de aanmaak van vrije radicalen? UVB veroorzaakt verbranding van de huid en DNA-schade, maar zorgt ook voor de aanmaak van vitamine D.
  • Een zonnebank géén bescherming biedt tegen verbranding voordat je de zon in gaat? Dit heeft te maken met een veel grotere hoeveelheid UVA-straling dan UVB-straling.
  • Voor je 30ste geregeld naar de zonnebank een toename geeft van 75% op de kans op het ontwikkelen van een melanoom? ‘Veilig’ zonnebankgebruik bestaat dan ook niet.
  • Wolken en glas UVA-straling tot ruim 80% doorlaten? Je verbrandt misschien niet achter glas, maar je huid loopt wel de schade op die de straling veroorzaakt.
  • Dun smeren van je anti-zonnebrandcrème je SPF halveert? Bij testomstandigheden van een product waarbij de factor bepaald wordt, wordt er (ten minste) 2 mg/cm2 gebruikt. Terwijl is gebleken dat de gemiddelde consument 0,5-1,0mg/cm2 smeert! Dan blijft er nog maar de helft (of nog minder) van je factor over!
  • Kinderen onder de 1 beter helemaal uit de zon gehouden moeten worden?
  • Er een ruim aanbod is van UV-werende zwemkleding voor kinderen?

Advies: 

  • Gelijkmatig, volledig en ROYAAL insmeren. Bij veel zonexposie, transpiratie en/of zwemmen in de zomer geldt om de 2-3 uur smeren. Vergeet uw oren niet!
  • Gebruik beschermingsfactor 15 voor dagelijks gebruik en factor 30 voor vrije tijd en vakantie. Een antizonnebrandcrème moet bescherming bieden tegen UVA en UVB.
  • Gebruik crème met antioxidanten (vraag uw huidtherapeut). Deze gaan de vorming van vrije radicalen (agressieve zuurstofmoleculen) die veroudering en celschade in de hand werken, tegen. Ook kun je hiervan het beste voldoende eten. Er zitten sterke anti-oxidanten in o.a. tomatenpuree, groene thee en veel groente- en fruitsoorten.
  • Toch verbrand? Binnen 24u is er nog wat te doen. Gebruik Ibuprofen of aspirine om de ontstekingsreactie te remmen. Dit vermindert de roodheid en warmte in de huid. Kompressen van melk (proteïnen) en water zijn erg goed. Eet/smeer antioxidanten!
  • Alleen dikke, donkere kleding en UV-kleding geeft bescherming tegen UV-straling.