Zonnebrandcrème.. hulp bij je keuze

De lente is begonnen, heerlijk! Lekker genieten van de zon. Vanaf deze tijd wordt het weer extra belangrijk om de huid te beschermen. Maar hoe kan ik mijn huid het beste beschermen? Waar moet ik op letten en welk product kies ik? Wij kunnen ons voorstellen dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet met zoveel verschillende producten. Daarom hier een aantal handige tips en adviezen!

Waarom moet ik mij eigenlijk insmeren?
Het is heerlijk dat de zon er eindelijk weer is en daar mogen we ook echt van genieten. Echter is het wel belangrijk om de huid te beschermen tegen de uv-straling! Maar waarom precies? Naast dat de zon zorgt voor aanmaak van vitamine D en ons vaak een fijn en vrolijk gevoel geeft, is zonlicht ook schadelijk voor de huid. De zon is de meest belangrijke oorzaak van extrinsieke huidveroudering. Dit zie je terug in de vorm van rimpels, pigmentvlekken en huidverslapping. Maar ook huidkanker wordt veroorzaakt door de zon! Om deze redenen is het super belangrijk om je in te smeren. Vergis je niet als het bewolkt is, maar liefst 80 procent van de uv-straling gaat door de wolken heen! Smeer je dus ook op een bewolkte dag goed in.

Factor 15, 30 of 50?
En welke factor moet ik dan gebruiken? Wij zijn van mening dat ’t het beste is om het hele jaar door een factor te smeren. In de winter is een factor 15 voldoende. In het voorjaar en de zomer raden wij een zonnebrandproduct aan met minimaal factor 30, met name voor mensen met een lichte huid of een huid met aanleg voor pigmentvlekken. Wist je dat het verschil tussen factor 30 en 50 erg klein is? Factor 30 beschermt de huid voor 97 procent en factor 50 voor 98 procent. Het is dus niet perse nodig om een factor 50 te smeren. Vaak krijgen wij de opmerking; ‘’maar ik heb een dagcrème of foundation waar een factor in zit, dus dan hoef ik mij toch niet nog extra in te smeren?’’ Wij snappen deze gedachte, alleen het probleem met een dagcrème of foundation is dat je nooit zo’n dikke laag aanbrengt om echt die beschermingsfactor te halen die op de verpakking staat. Wij zien een dagcrème of foundation met een factor dus meer als een ‘extraatje’ en adviseren om altijd nog een extra zonbeschermingsproduct aan te brengen, over je dagcrème heen of in de plaats ervan.

UV-A en UV-B
Daarbij is het ook nog belangrijk dat je een product gebruikt die beschermt tegen zowel UV-A als UV-B straling. Wat is eigenlijk het verschil tussen die twee? UV-A straling is verraderlijk, je huid verbrandt er namelijk niet door dus je merkt er in eerste instantie niet veel van. Maar UV-A dringt diep door in de huid en is verantwoordelijk voor celschade en huidveroudering. UV-B zorgt voor de gebruinde kleur van de huid, maar ook voor verbranding! Daarom is het belangrijk om een product te gebruiken wat tegen beide vormen van uv-straling beschermt. Elk product beschermt tegen UV-B straling. Om te weten of een product ook tegen UV-A beschermt, kijk je op de verpakking. Je kunt dit zien door UV-A met een cirkeltje eromheen of door de term ‘broad spectrum’ op het product.

Keuze van antizonnebrandproduct
Naast een goede factor en een product wat tegen UV-A en UV-B beschermt, is het zinvol om te kijken welke zonnefilters zijn gebruikt. Echter is dit erg ingewikkeld; het zijn veelal lange, moeilijke namen in de ingrediëntenlijst en er wordt veel over gezegd als je ernaar gaat zoeken op internet.
Veel zonnefilters kunnen over vervelende eigenschappen beschikken, zoals bijvoorbeeld de vorming huiduitslag of irritatie of opname via de huid waarna het zelfs mogelijk een hormoonverstorende werking kan geven. Vaak is het zo dat er meerdere filters in één product zitten die elkaar helpen stabiliseren. Filters zoals ‘oxybenzone’ (benzophenone-3), sulisobenzone (benzophenone-4) en padimate O (ethylhexyl dimethyl PABA) zijn verouderd maar kun je nog steeds tegenkomen hoewel ze in Europa niet meer zijn toegestaan. Deze kun je sowieso beter mijden.

Wij vinden het belangrijk om een goed uitgebalanceerd product te gebruiken wat bij je huid past, waarvan de filters goed stabiel blijven en waar voldoende verzorging in de vorm van antioxidanten aan zijn toegevoegd om vrije-radicaalvorming tegen te gaan. Het product moet je huid goed tegen de zon beschermen en geen irritatie geven. Dit kan bij mensen met huidklachten soms nog wel een grote uitdaging zijn. Kies daarom de merken waarover je goed geïnformeerd kunt worden en test zorgvuldig of je huid goed op het product reageert.

Idealiter willen we een product wat op alle fronten perfect is: volledig mild en geschikt voor de gevoelige huid, volledig veilig en stabiel, volledig biologisch afbreekbaar.. Onze jarenlange zoektocht naar zonproducten heeft echter uitgewezen dat geen enkel zonproduct volledig kan voldoen aan deze standaarden, en daarom geldt voor ons het bovenstaande advies.

Chemisch en mineraal
Er zijn twee soorten zonnefilters; de zogeheten ‘chemische’ filters en de ‘minerale’ filters. Chemische filters werken op basis van een reactie op de huid en werken daarom na 15-30 minuten pas effectief. Ze absorberen de UV straling en geven geen ‘waas’ op de huid, vaak trekken ze goed in. Dit is vaak fijn in gebruik, maar niet altijd de beste keuze als het irriterende of instabiele filters zijn. Chemische filters zijn de filters met de meest ingewikkelde namen en worden vrijwel altijd gecombineerd gebruikt.

Minerale filters werken op basis van lichtreflecterende deeltjes, dus ze weerkaatsen het zonlicht. Ze werken dan ook direct en zijn geschikt voor een gevoelige huid. Zink is bijvoorbeeld een mineraal filter wat goed beschermt en weinig kans geeft op een allergische reactie. Echter geeft het ook makkelijk een witte waas en is de basis vaak een dikkere crème. Maar deze filter beschermt de huid erg goed en is bij uitstek geschikt voor de gevoelige kinderhuid en voor zwemmen, vanwege de milieuvriendelijke aspecten. Over titaniumdioxide is bekend dat deze vrije radicalen vormt wanneer deze in contact komt met zonlicht. Deze radicalen kunnen je DNA beschadigen. Gebruik je een product met titaniumdioxide, zorg er dan voor dat je een product gebruikt waaraan veel antioxidanten zijn toegevoegd en haal deze uit je voeding door het eten van voldoende groenten en fruit om de schade van vrije radicalen te beperken.

Een aantal laatste tips
– Smeer een dikke laag!
– Herhaal het smeren om de 2 tot maximaal 3 uur
– Blijf uit de zon tussen 12 uur en 15 uur
– Wees daarnaast voorzichtig met parfum, geurstoffen en kleurstoffen. Deze ingrediënten kunnen door contact met zonlicht, pigmentvlekken veroorzaken.
– In aftersun producten zit helaas vaak alcohol en irriterende stoffen, kies liever voor een zachte bodylotion met kalmerende en hydraterende eigenschappen
– Koop elk jaar een nieuw zonbeschermingsproduct! De werking van filters kan sterk afnemen waardoor het product onvoldoende bescherming geeft.